A program összefoglalása:

Az iskola felkérésére kezdeményeztük ezt a programot. Az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tájékoztatás adása, betegségek megelőzésére történő figyelemfelhívás volt a cél.        

Településünk egy gazdag történelmi múlttal,Európa hírű műemlékkel rendelkező község a Csereháti dombvidék lábánál. Boldva község Borsod-Abaúj-Zemplén megye középső részén, Miskolctól 15 km-re észak-keletre,Edelénytől 11 km-re, délre helyezkedik el. Településünk a Bódva völgye kapuja, az Edelényi Kistérség első települése,a Bódva folyó bal partján fekszik, melyről a nevét is kapta. A mintegy 2479 lelket számláló község földrajzi fekvése rendkívül kedvező. A térség természeti adottságaiból adódóan Boldván jellemző gazdálkodási tevékenység a szántóföldi növénytermesztés,a kertgazdálkodás,a szőlő- és gyümölcstermesztés és természetesen jelen van az állattenyésztés is. Az ipari tevékenységek körében megtalálhatók könnyűipari-, élelmiszer- és építőipari vállalkozások,szép számmal található kereskedelmi egység. A lakosság igényeit jól felszerelt intézményhálózat egészíti ki, amely növeli az itt élők komfortérzetét. A település központjában található a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal, a Művelődési ház és Könyvtár, valamint a Szociális Alapszolgáltató Központ. A település gyermekei a Mesevár Napközi Otthonos Óvodába és a Szathmáry Király Ádám Körzeti Általános Iskolába járnak,a betegellátást háziorvos, fogorvos és gyógyszertár biztosítja. Az anya-csecsemő és ifjúságvédelemmel a Védőnői Szolgálat foglalkozik. A lakosság kényelmét szolgálja a településen működő Posta és a Boldva és Vidéke Takarékszövetkezet.

A lakosság egy része a helyi közintézményekben kap munkát,másik része a közeli nagyvárosban(Miskolcon)dolgozik. Az aluliskolázott,többnyire roma származású lakosság az Önkormányzatnak köszönhetően-közfoglalkoztatottként van alkalmazva a településen. Aki ebben a programban (Start munkaprogram)nem tud részt, az álláskeresőként van nyilvántartva.

A településen 805 db lakóingatlan található. A családok kevés kivétellel saját tulajdonú családi házban élnek. Néhány otthonban több generáció él együtt. A házak jövedelmi helyzettől, a tulajdonosok igényétől,igényességétől függően karbantartottak. A lakások jelentős része összkomfortos(villany,víz,gáz,telefon,kábeltévé).A színvonal tekintetében nincs nagy eltérés, egy-két, a helyi viszonyokhoz képest színvonalasabb lakóingatlan megfigyelhető,de ezek sem a luxus kategóriába tartoznak. Az elmúlt évtizedekben kialakított otthonok fenntartása, állagának megóvása egyre nehezebb. Sokakat sújt a devizaalapú kölcsön.

A falu korösszetételére jellemző adatok tekintetében elmondható, hogy a 0-17 évesek aránya 26%, a 18-59 évesek aránya 54%, míg a 60 éven felüliek aránya 17%. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a fiatal korosztály még mindig túlsúlyban van az idősekhez képest.

A lakosság 50%-át a roma népesség teszik ki. A nevelési és oktatási intézményekben ez az arány 80%-ra emelkedett,hiszen a roma népesség arányának növekedésével megfigyelhető, hogy a nem roma népesség más közoktatási intézménybe viszi gyermekét, illetve elköltözik a településről. Így növekvő szegregációval kell számolnunk a közeljövőben, és egybefüggő gettósodott területek alakulhatnak ki. Itt az alacsony foglalkoztatás, iskolai végzettség, a segélyezettek és veszélyeztetett gyerekek aránya kritikus méreteket ölt. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben már ma is a gyermekek 70%-a részesül, 30%-uk védelembe vett és minden tizedik gyermek veszélyeztetett. Nagyon sok helyen előfordul,hogy több generáció él egy lakásban,amelyek még a 90-es évek elején épült „CS-lakások”.Az elektromos áram be van vezetve,a fűtés fával van megoldva,a vezetékes ivóvíz a nagy többségnél nincs bevezetve. A cigánytelepen a földgázhálózat nincs kiépítve. A halmozottan hátrányos helyzetű roma családoknál-ahol több generáció él együtt-a rossz szociohigiénés körülményeknek köszönhetően sűrűn előfordul a fejtetvesség. Ritkább esetben a rühöség és bélférgesség is tapasztalható. A rossz szociális körülményeknek és a tudatlanságnak köszönhetően gyakori a légzőszervi megbetegedés. Életmóduknak köszönhetően jellemző a magasvérnyomás, cukorbetegség. A daganatos megbetegedések száma is növekvő tendenciát mutat.2015-ben 12 kiskorú roma várandós anyukánk volt. A roma nők körében nem jellemző a terhességmegszakítás,mivel a szülők segítenek a gyermeknevelésben.       

           

Az egészséghét célja a diákok egészséges életmódra nevelése, egészségtudatos szemléletformáló iskolai nevelés elterjesztése, valamint a tanulók testi-lelki-szellemi állapotának egészségvédelme és egészségfejlesztése.          

Az általános iskolai diákok vettek részt a programban. Külön korcsoportonként foglalkoztunk velük. Ezeknek a gyerekeknek a 80%-a halmozottan hátrányos helyzetű.

Célcsoport:

  • délelőtt és kora délután 1-8.osztályos tanulók
  • késő délután (15:00-16:00) pedagógusok,diákok

           

A nap tervezésekor sok mindenre kellett gondolnunk:hasznos,tanulságos,ismeretterjesztő, megelőző, szórakoztató és jó hangulatú programokat szerettünk volna létrehozni. Olyat, hogy mindenkinek legyen kedves program, és mindenki megtalálja az őt legjobban érdeklő helyszíneket. Olyat, hogy mindenki jól érezze magát.

Foglalkozás típusa:            

  • egészségfejlesztő - és nevelő foglalkozások,
  • előadások, totó, kvíz (táplálkozás, fogápolás, higiénia, tisztálkodás, serdülőkor, bőrbetegségek, tinikozmetika, elsősegély, természetgyógyászat),
  • sportesemények (Népek Tavasz túra a Bükkben, aerobic, kerékpártúra, zumba, akadályverseny, Fitness Nap a miskolci Sportcsarnokban)

Időtartam:      45-60 perces előadások

Szervezés résztvevői:pedagógusok, védőnők

Megvalósításban részt vevők:pedagógusok, védőnők, diákok,egyéb helyi szakember: reflexológus,kozmetikus,természetgyógyász, egyéb külső szakember: Ántsz, könyvtáros, aerobik és zumba oktatók

Tervezés, megvalósítás:

A Rendezvényt megelőző 1 hónappal-az Egészséghetet koordináló pedagógusokkal karöltve-leültünk megbeszélni a programot, mely 2013.03.15.-03.24 között zajlott. Mindenkinek sok ötlete volt,minél látványosabbat,mozgalmasabbat szerettünk volna mindannyian.Munkánkat nagyban megkönnyítette,hogy a helybéli pedagógusokkal kiváló az együttműködésünk,napi kapcsolatban vagyunk,egymásra mindig számíthatunk.

Órarendet készítettek a pedagógusok, melyet mi védőnők is megkaptunk,közösen átbeszéltünk.Ez részletesen tartalmazta  a heti menetrendet.A hetet a " Népek Tavasza” kirándulással kezdtük Miskolcon a Bükkben március 15-én szombaton.

Minden reggel tornával indították a gyerekek a napot az udvaron.A hétfői napot plakátkészítéssel kezdték.Minden osztály plakátja az aulában lett kiállítva.Nagyon jól sikerültek, kreatívak voltak a tanulók. Aznap délelőtt a védőnők és az ANTSZ szakemberei látogattak el az iskolába egy előadás erejéig. A gyermekek izgatottan várták, hogy mi fog történni. Míg az ANTSZ az alsósoknak fogápolási tanácsokat, a felsősöket pedig a serdülőkor rejtelmeibe vezette be, addig a védőnők a felsősöknek táplálkozási és elsősegélynyújtási ismeretekkel bővítették a tudásukat. A tanítási órákkal párhuzamosan mentek ezek a programok, foglalkozások.

Szünetekben a csengetés is a "Retro TV torna" zenéjére szólt.

Délután Hullahopp verseny,valamint sportolásra volt lehetőségük a felsősöknek ,az alsósoknak pedig kézműves játszóház (egészséggel kapcsolatos színezés, festés, aula díszítése az általuk elkészített és kiszínezett dolgokból)állt a rendelkezésükre. Kedden délelőtt egy kis utazást tettünk vizuálisan az emberi testben az öt érzékszervünk felhasználásával az alsósok  részére. Minden előadást követően ellenőrző kérdéseket tettünk fel nekik (totó), a helyes választ adók jutalmul az Egészségkereken pörgethettek. Nyereményük között szerepelt:fogkefe,fogkrém,ceruza, gyümölcs, papírzsepkendő, filctoll, müzli szelet, színes ceruza, pörgess újra...stb.

Arra törekedtünk, az órarend elkészítésénél, hogy  a meghívott előadók foglalkozásai fantázia nevet kapjanak :

  • MMM = Mit, Mennyit, Mikor? (5-6.osztály részére)
  • O.S.= Elsősegélynyújtási alapismeretek(7-8 osztály),
  • Utazás az emberi testben(1-4.osztály) a védőnők szemszögéből.

Délután ugrókötél verseny volt a kicsiknek, a felsősöknek pedig "Tinikozmetika" egy helybéli kozmetikussal. Tanítási időn kívül községünk háziorvosa a Bőrbetegségek témakörben látogatott el az iskolába.

Szerdán reggel gyümölcssaláta készítése, gyógyteák tárháza - kóstolás a Szathmáry teázóban (iskola aulájában)-várta az érdeklődőket. Délután érdekes előadásokat hallhattunk a gyógynövényekről "Fűben fában orvosság" címszó alatt. Ezt követően a Reflexológia rejtelmeibe pillanthattak be az érdeklődők. Csütörtökön délelőtt csoportbontásban vehettek részt a gyermekek a Művelődési Házban  létrehozott Test- Lélek - Szellem című kiállításon. Délután a felsősöknek Floorball küzdelem, az alsósoknak kerékpártúra került megrendezésre a szomszédos faluba (Sajósenye) tanári és szülői kíséretben. Ennek végeztével akinek volt még ereje részt vehetett 30 perc aerobic és ezt követően 30 perc Zumba órán is az iskola tornatermében.

Pénteken a Víz világnapja alkalmából a környezettudatosságra is kitértek a pedagógusok. Reggel az akadályverseny megkezdése előtt minden osztály zászlót készített magának+ indulót. Az osztálytermek állomásoknak számítottak ezen az 1 órán. Minden osztályfőnök kitalált magának egy ügyességi dogot amit az ő tantermében, állomásán kellet megvalósítaniuk a gyerekeknek:volt kupakgyűjtési verseny  (rengeteg színes kupakot kellett tízesével 1 perc alatt kupacokba lerakni), bevásárló lista (a táblára rögzítve volt mit kell hozniuk a boltból. Elolvashatták,ezt követően emlékezetből le kellet írnia 1 perc alatt a csapatnak a táblán lévő dolgokat)hideg- meleg játék ( Tanteremben tisztálkodással kapcsolatos szerek voltak eldugva, minél többet kellett megtalálniuk 1 perc alatt),szókereső- betűháló, találd ki, puzzle.

Második órában a gyerekek útra keltek és elkezdődött az akadályverseny. Minden tanterem előtt megálltak a kis zászlójukkal elmondták az indulójukat, majd kezdődhetett az ügyességi próba.Az állomásokon a pedagógusok összesítették az egy perc alatt elért pontszámokat. Az alsó és felső tagozatos tanulók is nagyon jól érezték magukat. Mi kamera és fényképezőgép segítségével próbáltuk rögzíteni az eseményeket.

A nap folyamán kaptak tőlünk gumikesztyűt, melynek segítségével az iskolát és a környékét a szeméttől megtisztították, összeszedték egy zsákba szorgalmasan. Délután Tavaszi Zsongás címszó alatt Tanár- diák megmérettetésre került sor, majd a nap zárásaként az általunk szerzett gyönyörű, hasznos és értékes ajándékokkal biztosított tombola következett. Jó volt látni a sok mosolygós arcot, hálásak voltak a gyerekek.

Az Egészséghetünket szombaton a miskolci Sportcsarnokban egy Fittness Nappal koronáztuk meg. Külön busszal mentünk, a gyerekek, pedagógusok, szülők és mi védőnők is jól éreztük magunkat. Sok újdonsággal találkozhattunk,Katus Attilával fényképek készültek a gyerekekről. A legkedveltebb a Kangoo volt. Fáradtan,de élményekkel telve tértünk haza. Mai napig emlegetjük ezt a kiválóan sikeredett Egészséghetünket.       

           

           

A gyerekek nagyon remekül érezték magukat. A sok program, a kedvükre való lehetőségek tárháza olyan élményekkel ajándékozták meg diákjainkat, mely sokáig beszédtémát adott a gyerekek körében. A felnőttek és a diákok egyöntetű véleménye szerint egy felejthetetlen élménnyel gazdagodtak.

Vélemény a foglalkozásokról (gyerekek, pedagógusok, résztvevők)

  • A gyerekek: jól érezték magukat, közreműködőek voltak, sok új információval bővültek ismereteik
  • A pedagógusok:hasznosnak tartották, bár nagyon fárasztó volt, sok szervezést igényelt
  • Résztvevők:sikeresnek tartották, jól érezték magukat
  • gyerekek,pedagógusok ld. előbb
  • Meghívott vendégeink:Nagyon kellemesen érezték magukat, örültek az újszerű kezdeményezésnek, hasznosnak tartották. Vendégkönyvben lehetőségük adódott véleményüket leírni.

Foglalkozás eredményessége:

Azóta negyedéves rendszerességgel Egészségnapot tartunk.

Az egészséghét,egészségnapok eredménye során több gyermek kezdett el sportolni, táplálkozásra és a tisztálkodásra próbálnak odafigyelni. Felkeltettük az érdeklődésüket az elsősegélynyújtás terén. Kíváncsian kérdezik,hogy mikor lesz aerobik és zumba óra.

Érdeklődőbbek,sportnapokon aktívabban vesznek részt.

A tornatanár visszajelzése alapján a rendszeres mozgásnak köszönhetően állóképességük sokat javult a diákoknak,amely a felmérések során számokban is megmutatkozik.

A játszva tanulásnak köszönhetően (sorversenyek,kvízjáték,1 perc és nyersz,szerencsekerék....)olyan ismeretekre tettek szert a gyerekek,amelyek hozzájárulnak az egészségestudatosabb életmód szemléletformálásához.

Az iskola és a védőnők között még erősebb kapocs alakult ki.       

 Egy-egy egészségnap a peadógusok és a védőnők összefogásával korábban is volt,de  plusz szakemberek bevonásával szélesebb skálán lehet mozogni,még értékesebbé lehet tenni a programot. A kiváló együttműködésnek és a 9.pontban felsorolt szakemeberek segítségének köszönhetően zökkenőmentesen zajlott az Egészséghét az iskolában.

Meghívott vendégeink az alábbi témákban kalauzolták el a gyerekeket az Egészségtudatos magatartás kialakításának céljából:

  • Serdülőkor, fogápolás: ANTSZ Edelény
  • Tinikozmetika: Kozmetikus - Boldva
  • Fűben-fában orvosság: Gyógynövényes - Boldva
  • Reflexológia: Reflexológus - Boldva
  • Bőrbetegségek: Boldva Háziorvos
  • Zumba: boldvai Zumba csapat
  • Aerobic: boldvai aerobic oktató
  • "Test - Lélek - Szellem kiállítás" a Művelődési Házban - boldvai könyvtáros

Az iskolának volt pályázati forrása,a védőnők pedig szponzorokkal támogatták a egészséghét lebonyolítását: Önkormányzat Boldva, Merck, Babe, Ceumed, OEFI-Bp., Tesco-Miskolc, Milupa, Hipp, Dr.Soós Tamás fogorvos, Védőnői Szolgálat Boldva