A program összefoglalása:

 

  • Iskolánkban régóta működtetem csecsemő gondozási szakkört.
  • Ebben az intézményben igen magas a hátrányos helyzetű roma tanulók száma (kb.:78%)
  • Ez az állapot jellemző a környékbeli települések iskoláira is.

Korábban nem voltak a szakkör tagjai roma gyermekek. Az iskolai élet hétköznapjaiban is gyakoriak voltak a konfliktusok roma és nem roma gyermekek között.

Szerettük volna elérni, hogy roma tanulók is járhassanak a csecsemőgondozás ismereteit bemutató szakkörre. Szükségletét azért is tartottuk fontosnak, mert településünkön jellemző, hogy fiatalon vállalják az első gyermekük megszületését a roma lányok.(kb.:15éves korban)

Ezzel a szakkörrel megismertethetjük őket a csecsemőgondozás lépéseivel.

Másik nagy célunk az volt, hogy programunkat tovább adjuk más intézményeknek is.

Az egészségnevelés terén tapasztaltunk környékünkön olyan helyzetet, ahol a védőnő-tanár között nem igazán harmonikus az együttműködés. Ezzel a céllal is próbáltuk átadni ismereteinket más iskoláknak is, ha erre való igényüket jelezték.

Így készítettünk meghívókat a környékbeli iskolákba.

  • Saját elképzelésünk, és célunk az is volt, hogy ezekkel a törekvéseinkkel javítsunk roma és nem roma gyermekek kapcsolatán.(Elfogadás, és a beilleszkedés terén)

Baktalórántháza Város egyben járási székhely is. Településünkön a roma lakosság (Kb.:35%).

Két nagy szegregátumban él többségük. Ezen kívül kisebb létszámban, más utcákban is élnek a roma családok velük együtt iskolás gyermekeik.

A nagyobb szegregátumban (kb.:650 fő él).

A lakóházak többsége a 70-80.as években épült un. C típusú lakóházak.

Komfort nélküliek, lelakottak. A lakóterek szoba-konyha komfort nélküliek. Ezek önmagukban is rejtenek problémát (közkutakról való ivóvíz használat) A lakások hygiénéje gyakran nem megfelelő.

A házak környezete elhanyagolt, a kertek műveletlenek, a telkek bekerítetlenek, így a konfliktus helyzetek melegágyává válhatnak.

Szociális helyzetek: A roma lakosság 90%-a alacsony iskolázottsággal rendelkezik, ezért a foglalkoztatottak ugyan ilyen arányban közfoglalkoztatottak. A munkaügyi központ által szervezett tanfolyamokon részt vesznek, amelyek segíthetik elhelyezkedésüket. A roma lakosság foglalkoztatottai közel 100%-ban helyben kapnak munkát.

Ennek előnye első sorban a családanyákat tekintve az, hogy a gyermekeket nevelő szülők reggel el tudják látni gyermekeiket, ill. délután hazavárják őket.

-A sűrűn lakott szegregátumokban nem ritkák a lakosok körében a viták, konfliktusok.  

  1. Bővítenni a szakkörbe járókat roma tanulókkal (lányok, fiúk).
  2. Javítani a roma és nem roma gyermekek kapcsolatát (beilleszkedés-elfogadás, konfliktus kezelések segítése).
  3. A program átadása más intézményeknek.
  4. Az egészségnevelésben résztvevők kapcsolatának javítása (védőnő-tanár).

           

1.Célcsoport: roma kislányok Hétfő (új gyerekek), a korábban szakkörbe járt nem roma lányok. A nagyobbik szegregátumból 5, a kisebbikből két roma lány érkezett.

Minden roma kislánynak van több kistestvére. Úgy gondoltuk, hogy a szakkörben tanultakat saját családjukban is tudják hasznosítani.

2.Célcsoport: (Ramocsaháza, Rohod, Laskod, Levelek, Nyírjákó általános iskolák védőnői és tanárai.

           

 A program menete: A program tervezése nem túlságosan megerőltető, hiszen minden évben folyamatosan végezzük a programot. A résztvevő gyerekek véleményét is meghallgattam, beavattam őket abba a tervembe, hogy a programot átadjuk a laskodi  általános iskolának, hogy az ottani gyerekek is elsajátíthatják ezeket az ismereteket. Az átadás módszerét kellett megterveznem és ehhez bevonni a szakkör tagjait.

ESZKÖZÖK: Internet használat-Youtube (ez adott volt az iskolában) képek, videók, kisfilmek, szakkönyvek.

SAJÁT OTTHONRÓL HOZOTT ESZKÖZÖK: Csecsemőápolási eszközök, játék babák, babruhák, fürdető eszközök, fog, bőr, haj ápolási eszközök.

MÓDSZEREK:

  1. Interaktív előadás előre megadott témákban

pl.: -a, Babát vár a család

     -b, Megérkezett az új családtag

     -c, Újszülött a családban

     -d, Csecsemőgondozás,

       e, gyermekápolás 0-3éves korig.

     -é, Csecsemő-kisdedtáplálás

     -f,  Szomato-mentális fejlődés segítése

     -g, Balesetek, újraélesztés

  1. Témával kapcsolatos kisfilm megtekintése

III. Gyakorlati bemutatás eszközökkel

  1. Kérdés-feleletek percei a hallottak megbeszélése
  2. Játékos ismétlések bevonva a pedagógust is. Fő szempont a csoport tagjainak aktív bevonása.

EREDMÉNYEK:

A program előrehaladásával egyre inkább javult a roma és nem roma lányok közötti kapcsolat, közösen oldották meg a feladatokat, kölcsön adták egymás eszközeit, egyre inkább kidomborodott az elfogadás ténye. A roma kislányok szívesen fogadták a segítséget a feladatok megoldásához így megjelentek a beilleszkedések jelei is.

 

HATÁSOK:

A "sztorizások" igen tetszettek a programban résztvevő gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt.

Különös hatása volt: Egy tanár bácsi feleségének szülési élményeit hallgatni, mint fiatal apuka vágta el gyermeke köldökzsinórját. Ez a roma kislányoknál nagy hatást fejtett ki hiszen az ő kultúrájukban az apás szülés nem ismert. Igyekeztünk népszerűsítő dolgokat bevinni a programba

a, Tanároknak Védőnőknek:

- Óra tervet mutattunk be

-A témákkal kapcsolatos kisfilmek felkutatásában segítettünk

- Kiscsoportos beszélgetéseket kezdeményeztünk

- Megtörtént eseteket dolgoztunk fel és elemeztük azokat

b, Lányok részére:

c, Minden alkalom előtt népszerűsítettük az aktuális programot, szabadságot adtunk az eszközök összegyűjtésében, dicséretek hangzottak el, a hibákat közösen kijavítottuk

d, A településen lévő bóbita gyermekházat meglátogattuk, ami jelentősen befolyásolta csapatunk szemléletét, hiszen tanúi voltak, hogy a gyermekházban együtt vesznek részt foglalkozásokon roma és nem roma anyukák gyermekeikkel. Látogatásunk célja egyértelműen az volt, hogy a gyakorlatban is együtt tudnak élni roma és nem roma emberek.

 

VÁLTOZÁSOK:

A program befejeztével szemmel látható volt a változás roma és nem roma lányok viselkedése egymással. Iskolai szünetekben többet tartózkodtak egymás társaságában, csökkentek a konfliktus helyzetek. Gyakoribbak voltak a közös játéktevékenységek szünetekben. Elmondásuk szerint lakókörnyezetükben is hasznosították a szakkörön tanultakat, segítettek a kistestvéreik gondozásában, szakszerűbb ellátásukban.

 

ELÉRT EREDMÉNYEK AZ ÁTADÁS SZÍNTERÉN:

A résztvevő iskolák közül a Laskodi Platánfa iskola átvette a programot, el is indult náluk a szakkör védőnő-tanár részvételével. Iskolánk szakköre el is látogatott a befogadó iskolába, ahol az ott lévő tanulóknak bemutató foglalkozást tartottunk. Célunk a jó kapcsolat megtartása és az ő szakkörük munkájának segítése a jövőben.

 

LEGFONTOSABB ELÉRT ÉRTÉKEK:

Sikerült roma gyermekeket is bevonni a csoportba, növeltük a létszámot, sikerült leküzdenünk az etnikai (kulturális) különbségeket. Azonos szinten fogadták el egymást csapattársukként és azonos esélyekkel készültünk a következő alkalmakra. Minden szakköri foglalkozást megelőzően egyenlő szinten vettek részt az előkészületekben. Segítettek meghívókat szerkeszteni, eszközöket beszerezni. Egymás eszközeit feltétel nélkül kölcsön ADTÁK és FOGADTÁK is.

Lényeges eredménynek tartjuk, hogy ezek a kislányok meg is maradtak szakkörünkben, s nagy örömmel készülnek a következő területi versenyre is.

 

 

HATÁSOK A ROMA KÖZÖSSÉGRE:

A kezdeti nehézségeket leküzdve a szervezés terén, az anyukák szívesen engedik lányukat a szakkörbe. Örömmel mesélik a kisebb testvérek gondozásában való részvételt.

Részünkről pedig pozitív változást érzünk a családlátogatások alkalmával. Látogatásainkat szívesen fogadják.

A program 2015.10.30. befejeződött.

Szakkörünk azonban tovább működik sőt létszámban továbbra is bővül.

Reális igényünk, hogy a következő területi versenyre már két vegyes csapatot is indítani tudunk. Jövőbeni vágyunk továbbá, hogy fiú tanulókat is megnyerjünk szakkörünk számára. 

           

A pályázatból nyert összeg 40%-át fordíthattuk eszköz beszerzésekre.

Támogatott bennünket iskolánk vezetője, segítségünkre voltak önkéntesek pénzbeli és természetbeni támogatással.

Bővítettük szakkörünk eszközünk eszköztárát (mentőládák,CD-k)

Szülői támogatások: a jelenlévők megvendégeléséhez üdítőkkel, süteményekkel való hozzájárulás.

Iskolánk támogatása: biztosították a helyszínt, amely az iskola könyvtára volt ez elég tágas, jól elrendezhető a programhoz, jól megvilágított.

Civil támogatások: a helyi pékség pogácsát, süteményeket biztosított, egy helyi vegyesbolt üdítőket ajándékozott kérésemre.

Mi pedig szendvicseket és teát készítettünk.

Összességében az egy évig futó programunkat hasznosnak és továbbadhatónak értékeljük.