A program összefoglalása:        

"Iskolánk diákjai olyan családi háttérrel rendelkeznek, ahol nem fontos érték az egészség, a tisztaság. Rendkívül fontos felhívni a figyelmüket az egészséges táplálkozásra, káros szenvedélyektől mentes életvitelre, a testmozgás fontosságára. Minden olyan alapvető ismeretre, amelyet egy átlagos család gyermekei otthonról magukkal hoznak. Az iskola is fontosnak látja e probléma megoldását, ennek következtében kerül megrendezésre az egészséghét.

Magát, a csecsemőgondozási tanfolyam szükségességét az évenkénti 10 körüli terhességek száma bizonyítja. A 2015/2016. tanévben 11 diagnosztizált terhesség volt a 149 fős leány létszám mellett. Ezt a számot növeli azon diákok létszáma, akik graviditásukat követően már nem jönnek iskolába illetve művi terhesség megszakításukat titokban tartják. Rendkívül fontos az optimális családtervezés, a fogamzásgátlási lehetőségek megismertetése, mely témákat mind érinti a tanfolyam. Továbbá a majdani gyermekvállaláskor a volt diákok kellő alapinformációval rendelkezzenek a csecsemőgondozás témakörében."               

"Az idei tanévben 405 nappali tagozaton tanuló diákunk volt október 1-én, mely létszám folyamatosan változik. Tanév közben sokan kiiratkoznak, más iskolába átiratkoznak, de a legnagyobb létszámban beiratkoznak. Jelenleg 22 sajátos nevelési igényű tanuló jár, akik számára az iskola biztosítja a könyvkötő szakma képzését. A 2016/2017. tanévben indult 29 osztályból 19 osztályban szakmát szereznek a tanulók – az említett könyvkötő szakma mellett, kőműves és hidegburkoló, hegesztő, pék, szociális gondozó és ápoló, női szabó, központi fűtés és gázhálózat rendszerszerelő, épületgépész és szerkezetlakatos osztályok vannak. Évfolyamonként van egy-egy érettségit biztosító osztály, ahol az érettségi vizsga után gyakorló fodrász illetve kisgyermekgondozó- és nevelő szakma megtanulására van lehetőségük a tanulóknak. Általános iskolai 7. és 8. osztályban biztosít lehetőséget az iskola azon tanulók részére, akiket valamilyen okból kifolyólag eltanácsoltak előző iskolájukból, tankötelezettségüket betöltve akár már évekkel ezelőtt abbahagyták általános iskolai tanulmányukat. Utóbbiak számára ifjúsági tagozaton van lehetőség a nyolc osztály elvégzésére. Van olyan hetedikes diák, aki betöltötte a huszadik életévét. Jelenleg hét 1994-es születésű tanuló jár az iskolába, akik idén töltötték illetve töltik a 22. évüket és egyikük se végzős évfolyamra jár.

Négy leányanya jár a Nagybarcai csecsemőotthonból, akik 16-17 éves korukban váltak anyákká és otthoni szociális feltételeik oly mértékben nem voltak biztosítva, hogy újszülöttjeikkel nem mehettek haza. Jelenleg próbálnak szakmát szerezni, hogy a későbbiekben megfelelő feltételeket tudjanak biztosítani gyermekük számára. Évente öt körüli a kurityáni lakásotthonokból érkező állami gondozott diákok száma, akiknek jelenleg szociális körülményeik biztosítottak, ám családból való kiemelésük lelkileg megviselte őket. Minden évben vannak olyan nehezen kezelhető tanulók, akik általános iskolában magántanulóként végezték utolsó éveiket rossz magaviseletük miatt, itt próbálnak újra beilleszkedni a mindennapi iskolai életbe.

Az összlétszámból 226 tanuló hátrányos helyzetű, ez a diákok több mint fele. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók közel 45 %-át teszik ki a diákoknak. Minden tanévben van több tanuló, aki börtönből szabadulva igyekszik szakmát szerezve visszailleszkedni a társadalomba. És évente több esetben nyer felvételt olyan is, aki drogelvonót megjárva próbál szenvedélybetegségével megküzdve szakmát szerezve érvényesülni.

Iskolánk diákjai főként a Kazincbarcikát környező szegényebb falvakból, kisebb városokból (Sajókaza, Szendrőlád, Balajt, Rudabánya, Edelény, Putnok) érkeznek. Emellett arra is van példa, hogy utolsó esélyként akár Pest megyéből, Dunántúlról jönnek ide olyan tanulók, akiket számos előző iskolájukból eltanácsoltak. Az iskolai kollégiumban elhelyezésük biztosított, illetve azok is beköltözhetnek, akik otthoni rossz körülményeik helyett a kollégiumi bentlakást választják.

Tanulóink közül sokak cigány-telepeken élnek, 5-6 testvérük van. De nem ritka hogy 10 testvérrel rendelkeznek! 1-2 szobás házakban laknak, sokban nincs folyóvíz. A fűtést főként fával oldják meg. A nagycsalád modellje van előttük akkor is, ha a jövedelmük nem biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését sem. Általában édesapa dolgozik közmunka programban a helyi önkormányzatnál, édesanya háztartásbeli. Sok esetben egyik szülő börtönviselt, nem ritkán csonka családban nevelkednek a tanulók.

Rendkívül korai gyermekvállalás jellemző az iskola tanulóinak környezetében. Évente a felvételt nyertek közül közel 5 leány, aki el sem kezdi a 9. évfolyamot várandóssága miatt."   

               

Olyan egészségügyi témákról – serdülő kori testi és lelki változások, optimális családtervezés, fogamzásgátlás lehetséges módjai, egészséges táplálkozás, szenvedélybetegségek, személyi és környezeti higiénia, stb. – való tájékoztatás, amelyekről a diákok otthon valószínűleg nem beszélnek szüleikkel, testvéreikkel. Amellett hogy a családjában lát egy mintát, halljon egy egészségesebb életmódról, hogy legyen választási lehetősége. Fontos hogy mindez érdeklődésüket felkeltve történjen, interaktívan, játékos formában. Lényeges továbbá, hogy a védőnő személye szimpátiát, bizalmat ébresszen a gyerekekben. Az, hogy nem pedagógus és nem alá-fölé rendeltségi viszonyban vannak, a védőnőt előnyös helyzetbe helyezi. Tőle lehet kérdezi kényesebb témákban is, annak semmilyen negatív következménye nem lehet.               

"Az egészséghéten a célcsoport az iskola valamennyi tanulója. Idén a nyitó napon az iskola minden diákja átvonult a Don Bosco Sportcsarnokba megnézni a tanár-diák futballmeccset. Másnap két órán keresztül egymással párhuzamosan több témában – elsősegélynyújtás, egészséges táplálkozás, lelki egészség, szenvedélybetegségek káros hatásai, szájhigiénia, intim higiénia külön fiúknak, lányoknak – önkéntesen orvosok, egészségfejlesztő, mentálhigiénikus által tartott előadásokon vehettek részt a gyerekek. Emellett rajzversenyre illetve zöldség- és gyümölcsszobrászatra is nevezhettek. Egyidejűleg védőnői állapotfelmérést is választhattak, ahol testmagasság-, testsúly-, vérnyomásmérés, vércukorszint mérés és BMI számítás mellett személyes tanácsadásra is hosszabb lehetőség nyílt, mint a szűrővizsgálaton. Ezekben az esetekben is az iskola valamennyi tanulója meg volt szólítva, érdeklődési körének megfelelően választhatott a lehetőségek között.

Szintén az egészséghét keretein belül évente iskolavédőnői előadások vannak az újonnan bejövő osztályoknak a dohányzás káros hatásairól. Ebben a programban az új tanulók a célcsoport, a felsőbb évesek előzőekben már részt vettek ilyen előadáson.

A csecsemőgondozási tanfolyam, internetes vetélkedő kihirdetése osztályfőnöki órákon történik meg az osztályokban. Régebben plakáton történő tájékoztatás is volt emellett, de ezek a diákok nem olvassák a plakátokat, személyes megszólításra van szükség.

Sok olyan tanuló van, aki különböző egészségügyi problémákra hivatkozva jelentkezik az orvosi szobában, de valójában a lelke szorul ápolásra. Az, hogy rá figyelnek, hogy meghallgatják őt, sokkal többet javít az egészségügyi állapotukon, mint egy gyógyszer vagy beavatkozás. Gyakori azon diákok fogadóórán való jelentkezése is, akik a 20-30 fős osztály peremére szorulnak. Nem mernek megszólalni a nagyobb hangú osztálytársak előtt, de kisebb közegben kibontakozhatnak. Ezen tanulók külön meghívást kapnak az orvosi szobában a foglalkozásokra és általában közülük kerülnek ki a tanfolyamon résztvevők, a csapattagok. Maga a csecsemőgondozás illetve egyéb témájú internetes vetélkedő csak részben érdekli őket, a közös együttlét fontosabb nekik. Feltehetnek olyan kérdéseket, amit senki másnak nem lehet."         

"A legtöbb egészségnevelő program ismétlődik a tanévekben. Az egészséghétre november egyik hetén kerül sor, az internetes vetélkedő idén decembertől januárig fog tartani, míg a csecsemőgondozási tanfolyam márciustól, májusig. Emellett évente kétszer, novemberben és áprilisban véradásra kerül sor az iskolában. A 18. életévüket betöltött tanulók részt vehetnek a véradáson, segítve ezzel beteg embertársaik életén.

Az egészséghetet a természettudományi munkaközösség pedagógusaival szervezzük. Védőnőként az egészségfejlesztő előadók meghívását szervezem, téma kijelölésében segédkezem.

A védőnői dohányzás prevenciós előadáson kérdésekkel indul a téma boncolgatása, mellyel felmérem az adott osztály ismeretét. Ezt követően kivetítő segítségével powerpointos előadás következik: ennél a gyerekanyagnál fontos a szemléltetés, akkor jobban fenntartható a figyelmük. Együtt kiszámoljuk a dohányzás gazdasági hátrányait, majd játékos keresztrejtvényt kitöltve zárjuk a foglalkozást.

Idén az egészséghét 8 előadásán 22 osztály több mint 300 tanulója vett részt. Az iskolavédőnői dohányzás káros hatásairól tartott előadásokon 70 diák képviselt 6 osztályt.

A csecsemőgondozási tanfolyamra a hetek meghatározott napján/napjain tanítási órák után került sor az iskolaorvosi rendelőben, évenként 8-10 alkalommal. A megjelenők létszáma változó, 3-8 fő között mozog. Érdekesség, hogy a 2012-es évben egy fiú tanuló is érdeklődéssel járt csecsemőgondozásra. Ezen gyermekközösségben sikerként könyvelhető el, ha csak néhány fő vállal tanításon kívüli plusz tevékenységet. Az aznapi csecsemőgondozási téma átvétele közben a diákok lehetőséget kapnak rá hogy saját tapasztalataikat, gondolataikat megosszák a jelen levőkkel. Ilyenkor merülnek fel azok az egyéb témák is, melyek a tanulókat foglalkoztatják. Lehetőség nyílik ezekben a kérdéseknek az átbeszélésére is. A foglalkozás a műcsecsemővel való ápolási feladatok gyakorlásával zárul.

Ezen tudás birtokában vesznek részt a csecsemőgondozási versenyen, ahol nem a versenyzés a cél, hanem a részvétel. Hihetetlen élmény nekik elutazni a megyeszékhelyre, a családjukkal nem nagyon utaznak. Ezzel az eseménnyel kitárul előttük a világ. Részt venni egy megyei versenyen nekik olyan alkalom, amire büszkék lehetnek. "      

"Egészségnevelésnél akkor lehet célt elérni ebben a speciális közegben, ha a gyerekek érdeklődését sikerül felkelteni. Ha csak a tanulók egy része megtanul olyan mások számára egyértelmű dolgokat, mint pl. hogy napi ötszöri étkezésre van szükség, inni kell legalább napi 2 liter folyadékot, ami lehetőség szerint ne kóla és energiaital legyen; hogy ne vállaljon tizenévesen gyermeket, mikor sem lelkileg, sem testileg nincs felkészülve rá, stb. Lehetősége van választani az otthoni minta és a hallott ismeretek között. Lehetősége van egy egészségesebb életet élni.

A tanfolyamot tekintve eredményként könyvelhető el az érdeklődés, a tanórák utáni plusz foglalkozás vállalása. A visszahúzódóbb, magányosabb gyerekeknek rendszeres alkalmat biztosít egy kisebb közösségben való együttlétre. Minden évben van csecsemőgondozási tanfolyam, de csak egy évben sikerült eljutni a csecsemőgondozási versenyre. Elsősorban nem a versenyen való részvétel miatt járnak a tanfolyamra a tanulók, hanem a számukra kellemes hangulatú légkör miatt. Bizalommal fordulhatnak hozzám bármilyen kérdéssel: nem olyan kapcsolatban vannak a védőnővel, mint a legtöbb pedagógussal.

Azok a tanulók, akikkel 2015-ben a megyei csecsemőgondozási versenyen részt vettünk, idén végeznek szociális gondozó és ápoló szakon. Időnként máig megkeresnek a rendelőben egy kis beszélgetés céljából, ilyenkor szóba kerül milyen nagyszerű élmény volt a verseny Miskolcon."  

"Nélkülözhetetlen az iskola pozitív hozzáállása az egészségnevelés fontosságához, támogatása az egészséghét megvalósításában. A csecsemőgondozási verseny esetén az iskola csekély anyagi támogatást is biztosítani tud az üzemanyag fedezésére. A pedagógusokkal közös szervezési munka, az önkéntes szakemberek előadásai elengedhetetlenek.

A védőnői szervező munka szerves része mind az egészséghétnek, mind az internetes vetélkedőknek, mind a csecsemőgondozási tanfolyamnak. A szervezésen kívül a felkészülés, a verseny plusz munka, plusz idő. A tanórákon kívüli foglalkozások előzetes tervezést, átgondolást, felkészülést igényelnek. Ehhez saját indíttatásra, lelkesedésre van szükség. Ha a téma ugyanaz is, mint az egészséghét dohányzás prevenciós előadása esetében, minden évben kell hozzárakni valami újat, valami pluszt. Idén dohányzásról szóló humoros internetes videókkal bővítettem az előadás anyagát, a gyerekek érdeklődési körének figyelembe vételével.

Ebben az iskolában csecsemőgondozási tanfolyam esetében a felkészítőnek látnia kell, hogy ezekkel a diákokkal nem a megyei verseny megnyerése a cél, a legtöbb esetben nem is a versenyen való részvétel. Sokkal fontosabb egy bizalmi légkör kialakítása, ahova bármikor fordulhatnak. És az, hogy az utcán évekkel ezelőtt elballagott diákok megállítanak beszélgetni, azt mutatja, jó úton haladok.