A program összefoglalása:

Kell (baleset, megbetegedés, bármilyen okból történt mentőhívás esetén. 

Az iskola tanulóinak létszáma 450-470 fő között mozog, mindannyian hátrányos helyzetűek, és 90 % feletti a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya. Valamennyien romák, és szegregált lakókörnyezetből érkeznek az iskolába. Nagy mértékben jellemző a fejtetvesség, az impetigo és a scabies is. A program ideje alatt volt Hepatitis A járvány (közel 200 megbetegedéssel), és előfordult TBC is.A szülők nehezen bevonhatóak gyermekük egészségügyi ellátásába, a kiküldött tájékoztatók eredménytelenek, mert vagy elolvasni sem tudják, vagy értelmezni nem tudják. Sokszor a probléma nagyságát sem mérik fel, értik meg, így szükség van arra, hogy ez több színtéren tudatosítva legyen. A lakókörnyezet milyensége sem könnyíti meg a különböző fertőzések megszüntetését.(legális áramforrás, illetve vezetékes víz és csatornázás hiánya) 

A szülők bevonása gyermekük egészségi állapotának javításába, fertőzősek megelőzésébe és kezelésébe.

470 gyermek, és családja. Mindannyian hátrányos helyzetűek, 90% feletti a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya

 Legelőször kiválasztásra került 3 roma származású asszony, akik különböző családokból érkeztek, és vállalták a feladatot. Ebben a roma közösség vezetőinek véleménye is érvényesült. Az asszonyokat az iskolát fenntartó alapítvány alkalmazta egészségőrként. Természetesen titoktartási szerződés is köttetett. Első körben az egészségőrök egy akutan kialakult probléma megoldásában vettek részt: a közösségben megjelent Hepatitis A fertőzés kapcsán a védőoltások szervezésében vállaltak igen fontos szerepet a szülők tájékoztatása és személyes meggyőzés, példamutatás által. Minden oltandó gyermek családját felkeresték. Következő feladat a fejtetűvel való fertőzöttség csökkentése volt: először a védőnő által kiszűrt gyermekek szüleinek juttatták el a védőnői tájékoztatót, mivel ez szinte soha nem került haza a gyermekek által, majd a többször kiszűrt gyermekek szüleinek írásos beleegyezése után személyi kezelést végeztek. A tanév második felében a TBC adott munkát mind a védőnőnek, mind az egészségőrnek: a tüdőgondozó munkatársai a Mantoux próbát az iskola orvosi rendelőjében végezték el, illetve ellenőrizték, ehhez az érintett gyermekek szüleit szintén az egészségőrök győzték meg, hogy jelenjenek meg. Mindezek mellett számtalan alkalommal fordult elő, hogy a védőnői fogadóórán megjelent az iskolaidőben rosszul lett, belázasodott gyermeket hazavitték a szülőhöz, mivel a szülő más módon nem volt elérhető, illetve ha mentőhívásra került sor, elmentek a szülőért, és behívták az iskolába, hogy az a gyermekével tudjon menni. A roma közösségben a személyi és környezeti higiéné fontosságának hangsúlyozásával, a különböző fertőzések megelőzésének ismertetésével, melyet a családok otthonában végeztek, nagyon komoly egészségnevelő tevékenységet folytattak. A program során folyamatos volt a védőnő és az egészségőrök közötti együttműködés, napi munkakapcsolatban álltak.Az egészségőrök közelebb vitték a közösséghez az iskola-egészségügyet, amennyiben a szülők ezt igényelték akár a védőnő és az egészségőr együtt is foglalkozott a felmerülő problémákkal. Sokszor tolmács szerepet töltöttek be, mivel a védőnő nem beszéli a cigány nyelvet, sok szülő viszont nem érti meg a magyar szavakat.        

A program eredményei: Két alkalom alatt közel 140 tanuló Hepatitis A oltásban részesült.

A fejtetvességgel fertőzöttség a kezdeti 160 körüli létszámról azáltal, hogy a tájékoztatót az egészségőrök adták át a szülőknek és elmondták a kezelés módját 130 körülire csökkent, majd mikor az iskola fenntartója biztosította a kezeléshez szükséges szert 60 gyermek kezelését végezték el a védőnővel együtt, így a fertőzöttség 70 körülire csökkent. A TBC kapcsán közel 30 gyermek jelent meg a Mantoux próbán, olyan gyermekek, akik korábban nem jelentek meg a tüdőgondozóban. A legfontosabb eredmény a programnak azonban az volt, hogy nagyon jó munkakapcsolat alakult ki a védőnő és az egészségőrök között, valamint a szülők is jobban bevonódtak a gyermekük ellátásába, hisz egy közülük való segítségével könnyebben szót értettek a védőnővel is, illetve a védőnő is jobban megértette a szülőket. Fontos momentum, hogy miután már nem futott hivatalosan a program, a résztvevők még megkeresték a védőnőt, hogy ha nagy szükség van önkéntesen is segítenek, így azoknál a családoknál, ahol ezt igényelték, a család otthonában, a szülővel együtt még jó néhány fejtetű kezelést elvégeztek.(Mivel a program során megismerték ezt a lehetőséget, így ezzel több család is élt, személyesen megkeresve az egészségőrt.)    

Az egészségőrök bérét az iskolát fenntartó alapítvány biztosította. A feladatra a felkészítést a védőnő végezte.Az egészségőrök munkáját a védőnő koordinálta. A kezelésekhez szükséges helyet, szert és eszközöket az iskolát fenntartó alapítvány biztosította. Később néhány alkalommal önkéntesként is végezték az egészségőrök tevékenységüket.