A program összefoglalása:

A hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok esély egyenlőségének növelésére érdekében szerveződött a klub.

A fiatalok számára egy közösségi hely kialakítása, ahol személyesen találkozhatnak egymással, és így a szabadidejüket hasznosan töltik el. A csoport tagjainak 80 %-a hátrányos helyzetű roma származású. Ezek a fiatalok mielőtt kilépnek az életbe a saját közösségükön kívül kevés külső ingerrel találkoznak. Fogalmazhatunk úgy is, hogy ingerszegény környezetben élnek.    

Mérk nagyközség Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a román határ mellett, a Mátészalkai kistérségben fekszik. Mérk Mátészalkától 22 km-re, a 4918 sz. alsórendű út mellett helyezkedik el. A térségben egyedülállóan jellemző a településre, hogy gróf Károlyi Sándor 1772-ben svábokat telepített a községbe. Jelenleg egy német nemzetiségű általános iskola működik Mérken.

Egészségügyi ellátás: 1 fő vegyes praxist ellátó háziorvos, 1 fő védőnő. A településen Gyermekjóléti Szolgálat és Ápoló- Gondozó Otthon működik.

Főbb jellemzői: Mérk népessége évről-évre csökkent, ám az utóbbi időben kis javulás következett be. A településen igen kevés a munkalehetőség, az Ápoló- Gondozó Otthonon, iskolán és az önkormányzaton kívül nem sok vállalkozás működik.

A lakosság a munkalehetőség érdekében Mátészalkára és Nyírbátorba jár el dolgozni. Elég nagy a településről az elvándorlás, a felsőoktatásban tanult fiatalok, a képzett munkavállalók nem jönnek vissza a városból, ott próbálnak megélhetést keresni és családot alapítani.

A településen a munkanélküliség problémáját az önkormányzat közfoglalkoztatás keretében oldja meg.

Az összlakosság 2268 fő, melynek nagy része halmozottan hátrányos helyzetű. 27 hátrányos helyzetű és 196 halmozottan hátrányon helyzetű család él a településen. A lakosság 30-33%-a roma, ami kb. 620-700 lakos. A településen szegregátum van.

Problémát jelent az alacsony iskolázottság, szakképzetlenség, rossz anyagi helyzet.

           

A programon belül előadóként vettem részt, ahol a fiatalok számára előadásokat tartottam az életkoruknak és érdeklődésüknek megfelelően, egészségkultúrájuk fejlesztése érdekében. Az előadások célja felvilágosítás, új ismeretek átadása, melynek tudása hozzátartozik az alapvető mindennapi élethez.          

 A programelem Mérk településén valósult meg, a 14-24 éves roma és nem roma fiatalok körében, a résztvevők 80 %-a roma származású volt. Résztvevők száma alkalmanként 8-12 fő volt. Az ifjúsági klub vezetője toborozta a fiatalokat a közösségbe. A klubfoglalkozások programjaként került sor az általam megtartott előadásra.           

A klubvezetővel megbeszéltem majd összeállítottam az előadások témáját, melyeket prevenciós célzattal készítettem és építettem fel.

A tervezési szakaszban megterveztem a program elemeit. Hat előadást tartottam.

Témái:

  • szexuális felvilágosítás
  • mindennapi higiénia és következménye
  • egészséges párkapcsolat, gyermekvállalás
  • cukorbetegség megelőzése
  • fogamzásgátlás
  • elsősegélynyújtás

A tervezés során mindegyik előadásom megtervezésénél és felépítésénél szem előtt tartottam a csoport tagjainak életkorát. Illetve képeket építettem be az előadásokba, az érdeklődésük felkeltésére.

Az előadások elkészítéséhez laptopot, szakkönyveket használtam és az interneten kutató munkát végzetem.  Úgy terveztem, hogy olyan módszerrel bonyolítom le az előadásokat, hogy a fiatalokat szóban bevonom. Nyitott kérdéseket tettem fel. Az előadások végén kérdéseket tehettek fel és elmondhatták a véleményüket.

A lebonyolítási szakaszban az előadások alkalmával figyeltem az arckifejezésüket, ha úgy éreztem nem figyeltek, nyitott kérdéseimre válaszolhattak.

Tartalom:

Szexuális felvilágosítás: beszéltem a serdülőkori változásokról, testi-, lelki változásokról.  Szerelemről.

Mindennapi higiénia és következményei: előadásom kapcsán kitértem a testápolásra, mivel fontos szerepe van a betegségek megelőzősében. Külön kitértem a kézmosás fontosságára. Megbeszéltük a fiatalokkal az öltözködést, hogy a tiszta ruha nem csak ápolt külsőt eredményez, hanem fontos a bakteriális fertőzések elkerülése miatt.

Egészséges párkapcsolat, gyermekvállas: ezen előadásom alkalmával elmondtam, hogy mit is jelent egy párkapcsolat, beszéltem a szexualitásról, nemcsak testileg, de lelkileg is meg kell érni hozzá. Nem szabad elhamarkodott döntést hozni. Milyen következményei lehetnek a korai szexuális életnek. Mikor vállaljunk gyereket.

Cukorbetegség megelőzése: ismertettem a cukorbetegség fogalmát, fajtáit. Hogyan lehet megelőzni. hogyan lehet élni cukorbetegen.

Fogamzásgátlás: ezen előadásom alkalmával elmondtam a fogamzásgátlás fogalmát, célját. A fogamzásgátlás fajtáit. Hogyan lehet használni a különböző fogamzásgátlási eszközöket.

Elsősegélynyújtás: tájékoztattam őket a sérülés fogalmáról, a sérülés fajtáiról. Beszéltem az elsősegélynyújtásról, az elsősegélynyújtás alapjairól. Közlekedési balesetek megelőzése kapcsán a közlekedési szabályok betartásának fontosságáról. Említést tettem a sebek fajtáiról, azok ellátásáról.

A fiatalok nagy érdeklődéssel hallgatták az előadást. Élvezetesnek és hasznosnak tartották az elhangzottak. Nyitott kérdéssel igyekeztem bevonni őket az előadásokba, amelyeken aktívan részt vettek.                   

A program fontos értéke, hogy az előadások során a fiatalok közös programokon vehettek részt, együtt tudtak működni. Nem kiabáltak be az előadások során. A szabadidejüket hasznosan töltötték él, közösséggé formálódtak. Az előadások során a témákkal kapcsolatos ismereteiket bővítettem és a tévhiteiket is meg tudtuk beszélni.

Az előadások hatása a későbbiek folyamán nyilvánul meg, amikor bizonyos élethelyzetekbe kerülnek. Kihat a közösségre ahol élnek, hiszen a beszélgetések folyamán beszédtéma lehet az előadások tartalma.          

A program megvalósulásához a helyet a helyi önkormányzat biztosította. Az emberi erőforrás, mint előadó vettem részt, a hallgatóságot az klubvezető biztosította. A helyi önkormányzat adott helyet és lehetőséget, hogy a program megvalósuljon. Önkéntesek voltak a fiatalok, akik az előadásokon aktívan részt vettek.